Alina Blasquez
Over Alina

Alina Blasquez stort zich naast textielontwerpen en fotograferen sinds begin 2016 op Broderie d'Art. Deze manier van borduren wordt gehanteerd in grote modehuizen met materialen zoals kralen, pailletten en swarovski. Deze methode past zij toe om stoffen te versieren en texturen te creëren. Naast haar eigen werk draagt ze ook haar kennis uit in de vorm van workshops binnen dit vakgebied.

about1
Waar kom je vandaan? Wat voor opleiding heb je gedaan?

In 2010 begon ik met mijn bacheloropleiding, docent beeldende kunst en vormgeving aan de Breitner academie. Hier begaf ik mij in een inspirerende omgeving waar werd gezocht naar mogelijkheden om ideeën te realiseren. Ik leerde hier verschillende technieken op het gebied van 2D, zoals schilderen en fotograferen, en 3D, zoals het maken van sculpturen. Het is tijdens deze opleiding dat mijn interesse in de beperking van een materiaal is ontstaan. Wanneer wordt gewerkt vanuit een beperking leer je inventief te zijn om zo interessante texturen te ontwikkelen.

Tijdens mijn opleiding heb ik mij altijd gericht op textiel en draagbare werken. In 2012 startte ik dan ook met de Costumière opleiding aan de modevakschool Coutura. Tijdens deze lessen leerde ik patroontekenen en daarbij de vaardigheden om een kledingstuk in elkaar te zetten. Mijn afstudeerstage liep ik in het TextielMuseum in Tilburg. Dit was echt waanzinnig! Zoveel fantastische materialen, die geuren, en iedere dag gebeurde in het TextielLab iets nieuws. Het is geweldig om te zien hoe textiel vanaf de basis wordt opgebouwd. Dit vakmanschap mag nooit verloren gaan.

about1

In 2016 heb ik de masterclass Mastering Broderie d'Art van Saskia ter Welle gevolgd. Na deze introductie startte ik direct in Parijs aan de prestigieuze borduurschool École Lesage waar vakmensen hun passie overdragen aan de jongere generatie. Dit was een geweldige ervaring en een plaats waar ik steeds meer kennis en kunde vergaar op het gebied van haute couture borduren. Het werken met de lunevillenaald bleek in het begin zeker niet makkelijk en door vele uren training heb ik me deze techniek eigen weten te maken. Ik leerde werken met prachtige materialen zoals gebruikt bij grote modehuizen. Ik kreeg de smaak te pakken en in de zomer van 2017 heb ik een masterclass gevolgd bij Ateliers Le Begonia d'Or in Rochefort, Frankrijk. Hier is Sylvie Deschamps werkzaam, meester in haar vak als goudborduurster in Frankrijk.

about2
Hoe komt je werk tot stand?

Voor mijn werk laat ik mij inspireren door patronen en vormen die terugkomen in de natuur. Daarnaast laat ik mij ook inspireren door materialen. Bij voorkeur kies ik transparante materialen en stoffen om een soort gelaagdheid te creëren. Zichtbaarheid van de huid en het lichaam vind ik prachtig en heeft iets wonderlijks. Voor het ontwikkelen van een interessante structuur zijn minimaal 5 tot 10 proeven nodig met het materiaal. Wanneer je hart sneller gaat kloppen en het enthousiasme als vlinders in je buik aanvoelt heb je een goede materiaaltest waar je iets mee kan. Hier ga ik mee verder en ontwerp en maak een kledingstuk. Het leukste is wanneer ik het werk fotografeer. Dan komt alles tot zijn recht.


Met welke technieken werk je het liefst?

Ik hecht veel waarde aan ambacht. Ik wil dan ook elk klein stukje van mijn werk in handen hebben gehad. De hoeveelheid aan uren en handwerk die in een kledingstuk wordt gestoken maakt het voor mij bijzonder. Ik gebruik verschillende technieken om een textuur te krijgen. Weven, borduren, breien, lijmen enz. Wat deze met elkaar gemeen hebben is dat het vooral veel tijd kost en een paar pijnlijke handen oplevert. Maar uiteindelijk is het het waard.

about3
Wat is je meest kostbare bezit?

Ik verzamel graag oude voorwerpen en mijn laatste aanwinst is een prachtige Chinese naaidoos ingelegd met parelmoer. Ik vind dit soort voorwerpen echt fantastisch en kan zo drie huizen inrichten met al mijn vondsten. Het liefst zoek ik voorwerpen die ik daadwerkelijk kan gebruiken. Zo ben ik ook erg blij met mijn gouden schaartje.

about4
Waar kun je niet zonder als je hier aan het werk bent?

Thee, ik kan nooit zonder thee! Het eerste wat ik doe wanneer ik aan het werk ga is thee zetten. Dan kan ik rustig overdenken hoe mijn planning eruit ziet en hoe ik het wil aanpakken. Er staan dan ook vaak nog halve kopjes thee die ik vergeet op te drinken omdat ik zo druk bezig ben. Wel op veilige afstand! Thee en textiel wil je namelijk niet mengen.

about5
Wat is jouw ultieme werkplek?

Het liefst zou ik een grote industriële ruimte willen hebben aan huis. Nog mooier zou een prachtig Art Nouveau gebouw zijn met veel karakter! Het is voor mij dan vooral belangrijk om veel licht binnen te krijgen. Goed licht is belangrijk wanneer er wordt gewerkt aan borduurwerk. Daarnaast zou ik ook graag een fotostudio willen hebben waar ik direct mijn creaties kan fotograferen. Het spel tussen borduurwerk en licht is zo fascinerend. Op dit moment ben ik erg tevreden met mijn atelier, ik heb niets te klagen.


Wie/Wat inspireert jou?

Alexander McQueen is mijn grote held. Ook sinds Sarah Burton modeontwerpster is voor McQueen ben ik altijd onder de indruk van de modeshows. Ik vind het geweldig hoe modellen bijna als strijders worden weergegeven. Daarnaast hebben de kledingstukken prachtige organische vormen. Het heeft een soort gelaagdheid waardoor het mega vrouwelijk is. Ook andere modehuizen inspireren mij. Chanel, Dior en met name Givenchy.

about6

Daarnaast laat ik mij vooral inspireren door de natuur. Het liefst heb ik een rariteitenkabinet waar ik al mijn vondsten in kan bewaren. Gelukkig is Haarlem voorzien van een eigen rariteitenmuseum, namelijk het Teylers Museum. Dit prachtige museum heeft een fantastische verzameling kristallen en fossielen. Als ik ergens inspiratie vandaan kan halen is het hier wel. Ook laat ik mij maar al te graag inspireren door het boek van Ernst Haeckel: Kunstformen der natuur. Deze prachtige tekeningen laten bijzondere patronen zien uit de natuur.


Waar droom je van?

Ik droom ervan om in een bruidscouturewinkel te mogen werken. Het liefst zou ik hiervoor prachtig borduurwerk willen maken. Een droom op langere termijn is een eigen atelier waar ik aan mensen kan overdragen wat ik heb geleerd. Het lijkt me geweldig om inspirerende en enthousiaste mensen te leren kennen. Verrast worden door je leerlingen die zelf weer iets inventiefs hebben bedacht.