Alina Blasquez
Voorjaarssymposium: Revival van Textiel

De Textielcommissie organiseert op 11 april een symposium over de herwaardering van textiel. Sinds het millennium is er sprake van een groeiend maatschappelijk draagvlak voor textiel. Binnen de architectuur vinden wand- en vloerkleden weer hun plaats, vintage en tweedehandskleding wordt niet langer gedragen uit armoede maar is een statement. Er is een groeiende belangstelling voor huishoudelijk textiel en voor technieken zoals damast weven en (goud)borduren. Textiele ambachten zijn terug van weg geweest en worden opnieuw gewaardeerd.

Onder andere de volgende sprekers en flitspresentaties staan op het programma: Suzan Meijer, Hoofd restauratie Textiel in het Rijksmuseum geeft een lezing over hoe er om wordt gegaan met reparaties en oude restauraties binnen de collectie van het Rijksmuseum. Kunsthistorica Sanny de Zoete vertelt over eindeloos gerepareerd linnengoed. Dit naar aanleiding van haar tentoonstelling in Museum Het Leids Wevershuis in 2018. Alina Blasquez vertelt over de toepassing van goudborduurwerk door de jaren heen en geeft een demonstratie van verschillende technieken.

symposium01
Goudborduurwerk: modern of traditioneel?

Een inkijk in de toepassing van goudborduurwerk in de Haute Couture van het afgelopen decennium

Door de eeuwen heen was goudborduurwerk een symbool van aanzien, rijkdom en status. Het is gebruikt om de gewaden van keizers en koningen, de ceremoniële kleding van militairen en geestelijken te versieren. Ook de aristocratie maakte veelvuldig gebruik van goudborduurwerk om hun kleding mee te decoreren. Dit leidde er toe dat er voor deze zeer kostbare metaaldraden zelfs wetten werden opgesteld om schaarste tegen te gaan. Zo mocht in de middeleeuwen goudborduurwerk alleen door de adel en door de geestelijken worden gedragen. Ook had Elizabeth I in de 16e eeuw bijvoorbeeld de volgende wet ingevoerd in Groot Brittannië:

“None shall wear any velvet, tufted taffeta, satin, or any gold or silver in their petticoats: except wives of barons, knights of the order, or councilors’ ladies, and gentlewomen of the privy chamber and bed chamber, and the maids of honor.”

Ondanks dat dergelijke wetten tegenwoordig niet meer bestaan, heeft goudboorduurwerk nog steeds een elitaire status. In modeshows van grote merken als Dolce Gabbana, Dries van Noten en Alexander McQueen is goudborduurwerk vaak terug te zien, en Grace Cook stelt in 2015 in de Financial Times dat borduurwerk een ware comeback maakt in de high end mode-industrie. In dit artikel nemen we deze 'revival' van goudborduurwerk onder de loep.

symposium02

Op welke manier wordt goudborduurwerk tegenwoordig toegepast? Wordt dit net zo traditioneel gedaan als in de tijd van koningin Elizabeth of steken ’s werelds beroemdste fashion designers goudborduurwerk tegenwoordig in een nieuw jasje? We ontleden in dit artikel enkele werken van verschillende modehuizen. Wat voor inspiratiebron gebruiken zij voor hun goudborduurwerk? Zijn zij traditioneel gebleven in bijvoorbeeld het gebruik van bepaalde materialen, technieken en vormgeving?

symposium03